„Jak jsem potkal legendu“: HSS-March 822 Audi Turbo CAN-AM

Square

Každý má v mladém věku své idoly, sny o tom, čím by chtěl být až bude velký nebo prostě jen představy o situaci, co by chtěl také prožít, stejně jako se to například povedlo zažít jeho hrdinovi dětství. V mém případě se jednalo o prostředí motorsportu, kde jsem viděl své hrdiny a toužil jsem usednout také do závodního vozu a krotit ho mezi nekonečnými zatáčkami v plné rychlosti. Ukažte, kdo ze šternberských rodáků to nemá stejně? Moji první hrdinové byli z období okolo roku 1990, kdy jsem od svého otce i otců jiných mých kamarádů slýchával, jak fantastické bylo vidět Andrése Vilariňo, či Miroslava Adámka vítězit na kopci Ecce Homo, který jsem měl v té době prakticky pod okny svého pokoje. Dětské hry na motokárách pak často končily soubojem Stengera, Faustmanna, Vilariňa či Adámkem, samozřejmě s vidinou, že ona bezmotorová bugina je právě spiderem Lola, monopostem March či superrychlou Osellou…

Miroslav Adámek stojící na startu Ecce Homo 1988 se svým týmem tentokrát to bylo v barevném provedení červeno-stříbrná s dominantním reklamním partnerem Budweiser
Dobový článek (1988) Toma Hyana v časopisu Automobil přiblížil detailně fanouškům novou zbraň Miroslava Adámka

Po více než 20 letech od dětských her na závodníky se do reálného života motoristického snílka vetknul opravdový motorsport a mé „malé já“ se stalo součástí závodního týmu (byť ne v pozici závodního jezdce). Kolotoč pojmenovaný jako motorsport, pak nabízí mnoho situací, které dokáží řádně překvapit. Tu se na závodním okruhu potkáte s bývalou či současnou osobností třeba formule 1, nebo zažijete nepřeberné množství situací, o kterých by vás ani ve snu nenapadlo, že na vás můžou někde v paddocku čekat.

Jedno z velkých setkání a zároveň překvapení čekalo i na mě. Vzpomínky na souboje na dětské bugině se po desítkách let vrátily, když jsem nahlédl pod zaprášenou plachtu v jedné ušmudlané dílně na výrobu laminátových a karbon-uhlíkových komponent, kam jsem zamířil při objednávce dílů pro tehdejší závodní vůz o který náš závodní tým pečoval. Pod vrstvou prachu a starou plachtou na mě koukal nos legendárního stroje, který v době své největší slávy dokázal zdolat Ecce Homo v traťovém rekordu (3:06,24).

Bylo patrné, že tento monopost není momentálně ve formě a jeho lesk, kterým oplýval v závodním depu pod prsty sličných hostesek v létě 1990 je dávno pryč. Tehdy tento vůz dokázal svého jezdce dovést k triumfu před zaplněnými přírodními tribunami a stal se legendou své doby. To bylo tehdy, když se Miroslavu Adámkovi podařilo dojet si na vrchol tyčící se nad Šternberkem pro absolutní prvenství v závodě a k tomu v novém traťovém rekordu v kompletní konkurenci tehdejší evropské vrchařské špičky. Oním zaprášeným pokladem byl HSS-March 822 Audi Turbo CAN-AM, jenž byl v počátcích své reinkarnace do původní podoby pod vedením svého nového majitele Mgr. Adama Kluse.

Unikátní monopost dostal šanci opětovně získat svoji podobu, v níž dosáhl na svá nejslavnější vítězství. Jedno z nich, a patrně to největší, bylo právě v roce 1990 na šternberském kopci. Tehdy se jednalo o stroj startující jen do absolutního hodnocení závodu bez nároku na hodnocení do evropského šampionátu, protože se neslučovalo jeho provedení s tehdejšími předpisy. Už ve své podstatě, že jeho základem byl monopost formule 2 byl s předpisy kontinentálního mistrovství neslučitelný, protože v té době nebyly formule do šampionátu připuštěny. Nicméně tehdejším cílem Miroslava Adámka bylo využití svého startu na oblíbené trati k útoku na absolutní vítězství a možná v tajném jezdcově přání i na rekord dráhy. To vše se po letech pokusů a velkého množství vynaloženého úsilí podařilo. Tehdy se zrodila legenda, která v podobě bílo-žluté „rakety“ s polepy HB se traduje dodnes.

Miroslav Adámek „hrdinou“ článku v Motoristické současnosti 1990 – foto Jiří Maršíček

Když se v roce 2013 opět tento vůz objevil v původním provedení na závodních drahách byla z toho senzace. Opět se po téměř čtvrt století oprášila vzpomínka na legendární Adámkův triumf na Ecce Homo a nebo jeho úspěšné působení v tehdy slavné Interserii. Mgr. Adam Klus dokázal v roce 2013 dotáhnout svůj projekt renovace do zdárného konce. Tento plán byl v počátku v mnohých očích hodnocen jako utopie, vždyť vůz byl po kouscích svážen prakticky z celé Evropy, kde byl rozeset po dílech, kvůli nevědomí svých tehdejších majitelů o historické hodnotě tohoto speciálu. Jeden z původní dvojice speciálů s označením HSS, které vznikly pod rukama Karla Hasenbichlera pro závody Interserie, již byl v té době sestaven zpět do původní podoby klasické formule 2 a v provedení Can-Am s motorem Audi přestal existovat (v tomto případě se jednalo o typ March 812 BMW). Dnes je tedy jediná šance vidět unikátní exemplář v Hasenbichlerově pojetí speciálu v úpravě pro tehdejší Interserii, kde musely vozy startovat dle předpisu s krytím všech kol – odtud tedy ona známá „hybridní“ podoba monopostu s vizáží sportovního prototypu. K pokochání nám ho už 10 let nabízí Mgr. Adam Klus.

Mnohé pozdější setkání s tímto vozem a jeho novým pilotem na závodních tratích, kde se HSS-March začal objevovat při klání historických vozů, přinášelo opětovné nadšení z projevu tohoto vozu, který dostal novou šanci ukázat svoji rychlost. V závodním depu jsem se setkával s Mgr. Adamem Klusem a povídali jsme o cestě, kterou měl vůz za sebou při svém znovuzrození. Příhoda, kdy byl vůz prezentován na mosteckém autodromu a byl k němu přizván Miroslav Adámek, zazněla v našich debatách několikrát. Byl tam aby si po letech opět vyzkoušel kokpit, který tak dobře znal z doby své největší slávy. Opět jako za dob svých vítězství v Interserii projel několik okruhů s HSS-March a připomněl, že ze svého jezdeckého umění neztratil i přes pokročilý věk.

HSS-March přináší  již téměř 40 let ukázku vrcholné techniky své doby, která v jistém časovém milníku dokázala být absolutně nejrychlejší mezi ostatními soupeři. Přiřazení tohoto závodního speciálu do kategorie „legend“ je více než příhodné. Své místo zaslouženě našel i v knize Fenomén Ecce Homo 1905 – 2020, kde je jeho portrét zařazen v kapitole „Svět závodní techniky“ (str. 278 – 281). K textovému obsahu, který zahrnuje kompletní výpis s technickými parametry speciálu a příběh jeho vzniku, vznikla tato kapitola díky vstřícnosti současného majitele Mgr. Adama Kluse.

Kniha Fenomén Ecce Homo 1905-2020 (Pikal, Fiala, Krejčí) nabízí detailní informace nejen o tomto Can-Am speciálu, ale i o mnoha dalších…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *