„Jak jsem potkal legendu“: HSS-March 822 Audi Turbo CAN-AM

Square

Každý má v mladém věku své idoly, sny o tom, čím by chtěl být, až vyroste, nebo představy o situacích, které by chtěl sám prožít – stejně jako je zažil jeho dětský hrdina. V mém případě šlo o prostředí motorsportu, kde jsem viděl své vzory a toužil jsem usednout do závodního vozu a krotit ho mezi nekonečnými zatáčkami v plné rychlosti. Ukažte mi, kdo ze šternberských rodáků to necítil stejně?

Moji první hrdinové pocházeli z období kolem roku 1990, kdy jsem od svého otce i od otců svých kamarádů slýchával, jak fantastické bylo vidět Andrése Vilariňa nebo Miroslava Adámka vítězit na kopci Ecce Homo – který jsem tehdy měl prakticky pod okny svého pokoje. Dětské hry na motokárách pak často končily soubojem Stengera, Faustmanna, Vilariňa či Adámka, samozřejmě s představou, že ta bezmotorová bugina je právě spider Lola, monopost March nebo superrychlá Osella…

Miroslav Adámek stojící na startu Ecce Homo 1988 se svým týmem tentokrát to bylo v barevném provedení červeno-stříbrná s dominantním reklamním partnerem Budweiser

 

Dobový článek (1988) Toma Hyana v časopisu Automobil přiblížil detailně fanouškům novou zbraň Miroslava Adámka

Po více než dvaceti letech od dětských her na závodníky se do reálného života motoristického snílka konečně vetknul skutečný motorsport – a mé „malé já“ se stalo součástí závodního týmu (byť ne v roli jezdce). Kolotoč jménem motorsport pak nabízí nespočet situací, které dokážou pořádně překvapit. Tu se na závodním okruhu potkáte s bývalou či současnou osobností formule 1, jindy zažijete nepřeberné množství momentů, o kterých by vás ani ve snu nenapadlo, že na vás mohou někde v paddocku čekat.

Jedno z velkých setkání – a zároveň překvapení – čekalo i na mě. Vzpomínky na souboje s dětskou buginou se po desítkách let vrátily ve chvíli, kdy jsem nahlédl pod zaprášenou plachtu v jedné ušmudlané dílně na výrobu laminátových a karbonových komponentů. Zavítal jsem tam kvůli objednávce dílů pro tehdejší závodní vůz, o který náš tým pečoval. A právě tam, pod vrstvou prachu a starou plachtou, na mě „koukal“ nos legendárního stroje, který ve své době dokázal zdolat Ecce Homo v traťovém rekordu – 3:06,24.

Bylo patrné, že tento monopost už není ve své formě. Jeho lesk, kterým oplýval v závodním depu pod prsty sličných hostesek v létě roku 1990, je dávno pryč. Tehdy dokázal svého jezdce dovést k triumfu před zaplněnými přírodními tribunami a stal se legendou své doby. Právě tehdy se Miroslavu Adámkovi podařilo dojet si na vrchol tyčící se nad Šternberkem pro absolutní vítězství v závodě – navíc v novém traťovém rekordu – v konkurenci tehdejší evropské vrchařské špičky.

Oním zaprášeným pokladem byl HSS-March 822 Audi Turbo CAN-AM, který se právě nacházel v počátcích své reinkarnace do původní podoby pod vedením svého nového majitele, Mgr. Adama Kluse.

Unikátní monopost dostal šanci znovu získat podobu, v níž dosáhl svých nejslavnějších vítězství. Jedním z nich – a patrně tím největším – bylo právě to z roku 1990 na šternberském kopci. Tehdy šlo o stroj startující pouze v absolutním hodnocení závodu, bez nároku na zařazení do evropského šampionátu, protože jeho konstrukce neodpovídala tehdejším předpisům. Už samotný fakt, že jeho základem byl monopost formule 2, jej činil neslučitelným s pravidly kontinentálního mistrovství, které v té době formule nepřipouštěly.

Cílem Miroslava Adámka však bylo využít start na své oblíbené trati k útoku na absolutní vítězství – a možná i na traťový rekord. Po letech pokusů a velkého úsilí se to nakonec podařilo. Tehdy se zrodila legenda, která v podobě bílo-žluté „rakety“ s polepy HB žije dodnes.

Miroslav Adámek „hrdinou“ článku v Motoristické současnosti 1990 – foto Jiří Maršíček

Když se v roce 2013 tento vůz znovu objevil na závodních tratích ve své původní podobě, byla z toho senzace. Po téměř čtvrt století se oprášila vzpomínka na legendární Adámkův triumf na Ecce Homo i na jeho úspěšné působení v tehdy slavné Interserii. Mgr. Adam Klus tehdy dokázal dotáhnout svůj projekt renovace do zdárného konce. Plán, který byl zpočátku mnohými považován za utopii – vždyť vůz byl po dílech rozeset po celé Evropě, protože jeho tehdejší majitelé si často ani neuvědomovali historickou hodnotu tohoto speciálu.

Jeden z původní dvojice speciálů s označením HSS, které vznikly pod rukama Karla Hasenbichlera pro závody Interserie, byl v té době již přestavěn zpět do podoby klasické formule 2. V provedení Can-Am s motorem Audi tak přestal existovat (v tomto případě šlo o typ March 812 BMW). Dnes je tedy jediná možnost vidět unikátní exemplář v Hasenbichlerově pojetí speciálu upraveného pro tehdejší Interserii, kde musely vozy podle předpisů startovat s krytými koly – odtud ona známá „hybridní“ podoba monopostu s vizáží sportovního prototypu.

Tento výjimečný vůz nám už více než deset let s hrdostí představuje Mgr. Adam Klus.

Mnohá pozdější setkání s tímto vozem a jeho novým pilotem na závodních tratích, kde se HSS-March začal objevovat při klání historických vozů, přinášela opětovné nadšení z jeho projevu. Vůz dostal novou šanci ukázat svou rychlost. V závodním depu jsem se pravidelně setkával s Mgr. Adamem Klusem a rozmlouvali jsme o cestě, kterou vůz absolvoval při svém znovuzrození.

Jedna z příhod, která v našich debatách zazněla opakovaně, se týkala prezentace vozu na mosteckém autodromu, kam byl pozván i Miroslav Adámek. Po letech si znovu vyzkoušel kokpit, který tak dobře znal z doby své největší slávy. Stejně jako za časů svých vítězství v Interserii projel několik okruhů s HSS-Marchem a připomněl, že ze svého jezdeckého umění nic neztratil – navzdory pokročilému věku.

HSS-March už téměř čtyři desetiletí představuje ukázku vrcholné techniky své doby, která v určitém časovém milníku dokázala být absolutně nejrychlejší mezi konkurencí. Zařazení tohoto závodního speciálu do kategorie „legend“ je více než příhodné. Své místo si zaslouženě našel i v knize Fenomén Ecce Homo 1905–2020, kde je jeho portrét uveden v kapitole „Svět závodní techniky“ (str. 278–281). Tato kapitola vznikla díky vstřícnosti současného majitele Mgr. Adama Kluse, a kromě příběhu vozu obsahuje i kompletní výpis jeho technických parametrů.

Kniha Fenomén Ecce Homo 1905-2020 (Pikal, Fiala, Krejčí) nabízí detailní informace nejen o tomto Can-Am speciálu, ale i o mnoha dalších…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *